De belangrijkste factor voor een gezond leven is een gezonde levenswijze. Als een mens afwijkt van een gezonde levenswijze, zullen zich al snel ziektes kunnen ontwikkelen.

1. Eten en drinken

Enkele fundamentele richtlijnen die bij gezonde voeding in acht moeten worden genomen zijn:

Melk

Vrijwel iedereen van ons is opgegroeid met 'melk de witte motor' of 'melk is goed voor elk' en mogelijk andere kreten, die ons ervan moesten overtuigen dat melk goed is voor je gezondheid. Hoe anders is de realiteit. Na Scandinavië is Nederland het land, waar de meeste botbreuken voorkomen. In oosterse landen als Japan komen botbreuken veel minder voor. Ook zien we, dat de gemiddelde leeftijd in Japan erg hoog is. Toevalligerwijs is de melkconsumptie in oosterse landen altijd erg laag geweest en in West-Europa erg hoog. Het grote probleem is, dat een koe niet onze moeder is en dus koemelk niet onze moedermelk.
In melk bevind zich een bestanddeel dat lactose (melksuiker) heet. Om dit suiker af te breken produceert ons lichaam het enzym lactase. Dit is zeer geschikt om onze moedermelk af te breken, maar minder geschikt voor koemelk.
Ons lichaam moet zien, dat het deze halfverteerde melksuikers kwijtraakt. Het lichaam probeert dat via de galwegen, de alvleeskliergang en de urineleiders. Wanneer je geluk hebt, raakt je via deze afvoerwegen de nodige melksuiker kwijt. Helaas voor ons, slaan we een deel ook op in het lichaam. Dit kan tot klachten leiden.

Water

Ons lichaam bestaat voor het grootste gedeelte uit water. Vocht is essentieel voor het goed functioneren van ons lichaam. Door transpiratie, ademhaling en urine verliezen wij vocht. Het is belangrijk om dit vocht over de hele dag aan te vullen (vaak is hoofdpijn aan het einde van de dag een symptoom van vochttekort). Drink minimaal 1,5 liter in kleine hoeveelheden over de dag verdeeld (bijv. 1 glas water per uur). Doe dit in de vorm van water of eventueel kruidenthee. Wees matig met koffie, (gewone) thee en alcoholische dranken, omdat deze de nieren aanzetten tot vochtuitscheiding, hetgeen tot uitdroging kan leiden.

Geraffineerde suiker

Het is bekend dat suiker een dief van vitaminen en mineralen is en medeverantwoordelijk voor cariës en allerlei andere ziekteverschijnselen. Daarom moet men er zo weinig mogelijk van gebruiken. Beperk het gebruik van suiker en snoepgoed. Het belangrijkste probleem voor het hele lichaam is de frequentie van de suikerconsumptie - bijna alles bevat suiker!
De permanente consumptie van zoetigheden leidt echter al na korte tijd tot een verandering in de darmflora. Omdat daarmee ook verandering komt in de levensvoorwaarden van de darmbacteriën, volgen daarmee veranderingen binnen de darmflora, bijvoorbeeld een afremming van de aanwas van (goede) colibacteriën. Geraffineerde suiker is dan ook één van de hoofdoorzaken van een verkeerde bacteriesamenstelling in de darmen en van darmschimmelziekten.

Dierlijke eiwitten

Wees matig met dierlijk eiwit, ons spijsverteringssysteem is niet ingesteld op het verteren van veel dierlijk eiwit. Het is wel noodzakelijk voor sommige essentiële stoffen, die in vlees voorkomen, om af en toe vlees te eten. Vervang vlees in de warme maaltijd door vegetarische vleesvervangers, sojaproducten, peulvruchten en eieren.
Vooral varkensvlees past niet bij een gezonde levenswijze. Varkensvlees is nl. extreem toxisch voor de mens. Varkensvlees is een grote lymfebelaster. De lymfebelastingen na het consumeren van varkensvlees werken nog vier weken door!

Kant-en-klaar produkten

Beperk het gebruik van (gedeeltelijk) voorbewerkte en/of kant-en-klaar producten. Hieraan zijn vaak conserveringsmiddelen, kleur-, geur- en smaakstoffen toegevoegd. Dit zijn lichaamsvreemde stoffen en ons spijsverteringssysteem heeft moeite met het verwerken/ontgiften van deze stoffen. Let speciaal op smaakversterker E621 (mononatriumglutamaat) en op de zoetstof Aspartaam (zoetjes, light frisdrank en kauwgom). Aspartaam wordt in ons lichaam omgezet in Formaldehyde, wat een giftige stof is, waar we ook nog allergisch op kunnen reageren. De zoetjes met natriumverbindingen kunnen verkalkingen geven, die zeer pijnlijk zijn.

Fruit

Eet twee stuks fruit per dag. Koop géén groenten uit Afrika (dus ook geen sperzieboontjes uit Afrika). In deze landen wordt nog veel Lindaan gebruikt, een bestrijdingsmiddel met een sterk toxische werking. Let ook op met witte druiven uit Griekenland, ook deze worden veelal met giftige insecticiden behandeld.

Vis

Eet minimaal één maal per week verse vis of diepgevroren vis. Vis bevat vetten en nutriënten (voedingsstoffen) die voor het goed functioneren van ons lichaam essentieel zijn.

2. Slapen

Slapen is de herstelfase van het lichaam. De meeste lichaamsfuncties zijn dan minder actief terwijl er een paar op volle toeren draaien, bijvoorbeeld de lever die 's nachts het lichaam ontgift.


Slaapkamers zijn tegenwoordig vaak een ratjetoe aan elektromagnetische belastingen: wekkerradio's, stereo- en video installaties, televisies, electrische lampen bij het bed, electrisch voet- en hoofdeinde van bedbodems, electrische waterverwarming van waterbedden, electrische dimmers voor sfeervolle verlichting of indirecte belichting van spiegels. Dit alles is direct van invloed op degene die in dit vertrek slaapt. Het lichaam blijft hierdoor in de actieve fase i.p.v. in de herstelfase te komen, de slaap is vaak onrustig en gestoord en het lichaam herstelt onvoldoende. 's Ochtends wordt men vaak moe wakker en sommigen voelen zich zelfs geradbraakt.
Gezonde slaap is een voorwaarde voor het algeheel herstel van het lichaam.

3. Lichaamsbeweging

Leven is beweging, beweging is leven!


Gebrek aan beweging maakt dat lichaamsfuncties verslappen en leidt tot verzwakking van organen en vermindering van prestatievermogen evenals vermindering van het algehele welzijn.


Beweging daarentegen activeert, maakt lichaamsstoffen aan en voorkomt afbraak- en verouderingsprocessen. Beweging verbetert de versterking van het hart. Bloedvaten verwijden en de stofwisseling verloopt soepeler en bloedvolume en lymfvloed nemen toe. Daardoor wordt aanvoer en afvoer van de cellen beter en de regulatietijd korter. Wat de stofwisseling betreft wordt de suikerverwerking bevorderd en hebben lever en alvleesklier minder te verwerken. De energiewinning uit vetten wordt gestimuleerd en de vetstofwisseling geoptimaliseerd. Uit het bindweefsel worden afzettingen gemobiliseerd en uitgescheiden. Via de extra ademhaling wordt CO2 uitgeademd en daarmee de zuur/base-verhouding gereguleerd.


Een lichaam dat gezond wil blijven, moet in beweging blijven en dat geldt ook voor een lichaam dat wil worden genezen. Genezing is zonder beweging niet mogelijk. Ga minimaal één maal per dag twintig minuten wandelen.